Lättläst valprogram
Det här är våra viktigaste frågor i valet
Ålands Framtid är ett politiskt parti som tycker det är viktigt att alla ska ha rätt att bestämma själv – du och jag och kommunerna. Vi vill även att vi som bor på Åland ska ha större rätt att bestämma själva inom Finland.
Vi tycker att trygghet är viktigt. Skola, dagis och äldreomsorg ska finns nära där man bor.

Vi vill bestämma ännu mer själva
Åland har självstyrelse. Det betyder att vi kan bestämma om vissa saker själva fast vi tillhör Finland. Till exempel bestämmer vi om sjukvård, våra skolor och daghem.
Vi på Åland vill bestämma ännu mer, men det vill inte politikerna i Finland. Det tycker vi att är dåligt. Vi som bor på Åland vet vad som är bäst för oss.
På Åland pratar vi svenska. I Finland pratar man mest finska. Vi tycker att det är jätteviktigt att vi får fortsätta prata svenska på Åland.
Man ska kunna bo på hela Åland
Åland har idag 16 kommuner. Flera partier tycker att vi har för många kommuner. Därför vill dom tvinga kommunerna att gå ihop och bli större kommuner.
Det vill inte vi. Om dom små kommunerna försvinner kommer mindre skolor, dagis och butiker runt om på Åland att stängas. Det gör att det blir mycket svårare att bo kvar där.
Vi inom Ålands Framtid vill att man ska kunna bo var man vill på hela Åland.

Politikerna måste sköta ekonomin bättre
Alla som bor på Åland har rätt till service och hjälp från samhället. Till exempel har alla rätt till vård om man blir sjuk.
För att samhället ska kunna betala för servicen måste alla som jobbar betala skatt. Även företagen betalar skatt.
Trots att vårt samhälle får in mycket skatt räcker inte pengarna till. Det är inte bra. Vi tycker att politikerna som bestämmer måste sköta ekonomin bättre.

Vi ska kunna göra flera saker via datorn
Idag använder många datorn och telefonen till att betala räkningar via nätbanken. Men vi behöver kunna göra ännu fler saker via nätet.
Om vi kan göra fler saker med datorn och telefonen behövs det inte lika många människor som läser en massa papper och svarar i telefon. Då behöver inte samhället betala ut så mycket pengar i lön och vi kan satsa mer pengar på ännu bättre service inom vård, omsorg, skola och dagis.

Vi måste få veta mer om vindkraft i havet
Det finns planer på att bygga många jättehöga vindkraftverk ute i havet norr och söder om Åland. Det är bra för då kan vi tillverka el utan att släppa ut en massa avgaser från olja.
Men vi måste också vara försiktiga med att dom stora vindkraftverken inte förstör vår fina natur. Vi måste vara säkra på att vindkraftverken tas bort då dom blir gamla.
Dom som bygger vindkraftverken måste betala hyra för de platser vindkraftverken ska finnas. Dom pengarna ska alla ålänningar få en del av.

Vi ska hjälpa barn och unga som mår dåligt
Många barn och unga mår dåligt och har ångest. Vi tror att det delvis beror på att många barn använder mobiltelefonen allt för mycket i stället för att träffa vänner på riktigt.
Vi vill inte att man ska få använda telefonen i klassrummet. Vi tycker också att föräldrarna måste bli bättre på att sätta gränser för hur mycket barnen får använda telefonen.
Alla som mår dåligt ska snabbt få hjälp. Det ska finnas en särskild mottagning för barn och unga som mår dåligt.

Fullt på dagis inte bra för barnen
Många barn är på dagis hela dagen. Det gör att det kan bli ganska stökigt om det inte finns tillräckligt med personal som ser efter barnen.
Vi vill att föräldrarna får stöd och hjälp så att barnen inte behöver vara så länge på dagis.
Många barn behöver extra stöd för att må bra. Vi vill att det anställs mer personal som stöder barnen.

Alla har rätt att funka
Alla som har en funktionsnedsättning ska få tillräckligt stöd för att kunna göra samma saker som alla andra.
Den som har en funktionsnedsättning ska ha rätt till ett jobb som man trivs med och ska kunna bo var man vill och med vem man vill.
Vi tycker också att man ska få så kallade servicesedlar så att man själv fritt kan bestämma vilken service man vill ha.

Vi ska ta bättre hand om våra äldre
När man bli gammal ska man ha rätt till ett bra liv. Personalen som tar hand om våra äldre på våra äldreboenden ska få mer i lön. Då tror vi att fler vill jobba inom äldreomsorgen.
Dom som sköter om sina äldre hemma ska också få högre lön.
När man slutar jobba får man pension. Vi vill att dom som får väldigt lite i pension ska betala lägre skatt.

Idrott och kultur är viktigt för att må bra
Idrott och kultur är viktig för att vi ska må bra.
Kultur är till exempel musik, teater och dans.
Det är viktigt att idrotten och kulturen får tillräckligt med pengar från samhället.
Pengarna ska även i fortsättningen komma från Ålands penningautomatförening – Paf, som har hand om alla spel på Åland.
Vi vill att alla barn ska få en fritidspeng. Då kan alla som vill vara med på olika fritidsaktiviteter. Vi tycker också att det borde finnas en riktig teaterskola för barn på Åland.

”Tillsammans gör vi Åland
starkare och tryggare”

