sv en

Debatt

Lättläst – Så röstar du i valet

Ove Andersson 17.09.2019

Alla har rätt att bestämma.
Du har rätt att bestämma över dig själv.
Du har också rätt att bestämma tillsammans med andra.

Samhället ger dig stöd

Alla har rätt att känna trygghet.
Trygghet får du av din familj, dina vänner och av samhället.
Samhället ska ge dig stöd och hjälp så att du känner dig trygg och mår bra.

Vem du röstar på i valet är din hemlighet. Därför röstar man bakom en skärm.
Vi väljer politiker

Vi väljer tillsammans vem som ska få bestämma över vårt samhälle.
De personer som vi ger rätt att bestämma kallas politiker.
En grupp politiker som tycker samma kallas parti.

Två olika val

Den som vill bli vald till politiker kallas kandidat.
Vi röstar på kandidater i två olika val.

I det ena valet bestämmer vi vem som ska få bli politiker i lagtinget.
I det andra valet bestämmer vi vem som ska få bli politiker i kommunerna.

Bestämmer olika saker

Lagtinget stiftar lagar och bestämmer över hela Åland.
Kommunerna sköter bland annat om daghem och skolor.
Tillsammans har kommunerna hand om Ålands omsorgsförbund.

 Ta med ditt ID-kort

Den 20 oktober är det val.
Har du fyllt 18 år får du rösta i valet.

När du ska rösta bör du ta med ditt röstkort som du fått i din brevlåda.
Om du har glömt ditt röstkort hemma kan du rösta ändå.

Det är mycket viktigt att du tar med ditt ID-kort eller ditt pass då du ska rösta.

 Lycka till!

Vi hoppas att du röstar på den politiker som du tycker är bäst just för dig.

Tillbaka